HaniffTJ

HaniffTJ

PeRjaLaNan MeNuJU PunCaK

Main

All of the posts under the "Main" category.

4 SEBAB KENAPA MASIH GAGAL WALAUPUN SUDAH MENETAPKAN MATLAMAT

4 faktor utama kegagalan dalam perancagan

4 faktor utama kegagalan dalam perancagan

1.Matlamat yang terlalu besar

Di sini dimana mempunyai cita-cita yang besar yang tidak realistik. Contohnya bermatlamat ingin ke planet Pluto tetapi masih belum menjejaki ke bulan lagi. Terlalu besar matlamat yang dikejar akhirnya menyebabkan kegagalan tekanan dan putus asa terhadap matlamat tersebut. Kejayaan yang besar tidak dapat direlialisasi dalam tempoh yang singkat.Rom bukan dibina dalam tempoh 1 hari.

2.Matlamat yang tidak Jelas

Perancagan di buat tanpa perancangan yang menyeluruh . Tidak melakukan kajian terhadap matlamat yang kita ingin capai

Bagaimana cara ingin mencapainya?

Siapa perlu aku berjumpa bagi mencapai matalamat ?

Dimana aku harus mendapat modal?

Tidak menyatakan bagaimana atau strategi ingin menjayakan kan matlamat tersebut secara tersusun dan terancang boleh menyebabkan kegagalan dalam mencapai matlamat kita.

3.Matlamat yang terlalu banyak

Terlalu banyak perkara ingin dilakukan tanpa melakukan pengkhususan atau mengikut keutamaan“yang dikejar tidak dapat yang dikendong berciciran” . Banyak matlamat besar yang akhirnya membawa kegagalan. Sebaiknya tetapkan matlamat kecil bagi mencapai matlamat yang lebih besar.

4.Tidak menulis matlamat anda diatas kertas.

Hanya sekadar di dalam fikiran. Hakikatnya matlamat yang jelas perlu ditulis di atas kertas bagi menjayakannya dan disemak setiap hari ,minggu dan bulan terhadap matlamat yang dirancanakan. Menambah baikan setiap matlamat yang dirancang.

Panduan merancang matlamat anda

Panduan merancang matlamat anda

9 Pandangan Budget 2014 terbaik daripada Rakyat Malaysia

Budget 2014Hari yang ditunggu telah pun tiba akhir 1001 harapan yang diharapkan sudah terjawap. Adakah kesemua rakyat Malaysia yang berjumlah 28 juta berpuas hati terhadap budget yang dibentangkan??. Ada setengah pihak gembira dan ada yang tidak berpuas berpuasa hati dengan belanjawan kewangan tesebut. Bagi yang telepas mendengar berikut budget 2014 Malaysia highlights. Saya tidak  mahu mengulas lebih lanjut berkaitan Budget berikut 9 pandangan daripada rakyat Malaysia :

  1. BUDGET 2014 IALAH BUDGET TERBAIK
  2. BUDGET MUSIM PANAS SUDAH TIBA
  3. MERANCANG BUDGET PERIBADI TERBAIK 2014
  4. KESAN BUDGET 2014
  5. INTIPATI BUDGET 2014 . BUDGET REALISTIK?
  6. GST dan Gula
  7. REVIEW BUDGET 2014
  8. KESAN GST DALAM KEHIDUPAN
  9. GST DARIPADA PAKAR EKONOMI

Kesimpulannya daripada disini, budget yang di bentang tidak dapat di tukarkan lagi, jika dibahaskan sampi bila-bila tiada jalan penyelesaian sama ada perlu mengikut budget tersebut atau design budget anda sendiri. Mulakan dari sekarang hehe Sekian

perancagan daripada sekarang

perancagan daripada sekarang (Jom tambahkan pendapatan)

HaniffTJ October 31, 2013 1 Comment Permalink

HaniffTJ October 30, 2013 1 Comment Permalink

BUDGET 2014 Kalau Aku Menjadi Perdana Menteri

Draft Budget 2014

Draft Budget 2014

Ramai menunggu-menuggu budget 2014 yang akan dibentangkan oleh kerajaan Malaysia tidak lama lagi kerana budget kali ini amat penting bagi mencorak masa hadapan Malaysia yang inginkan perubahan tranformasi besar-besaran.

Banyak persoalan-persolan bermain difikiran rakyat yang termasuk diriku mengharap sesuatu perubahan tranformasi secara besar-besaran seperti dijanjikan selepas mendapat mandat baru dalam PRU-13.

Read more →

HaniffTJ October 18, 2013 7 Comments Permalink

11 Sebab dan Kenapa Hendak Berniaga!!

benda perlu ada

benda perlu ada

1.Masa dikawal oleh diri sendiri (masa amat berharga)

Masa yang diberikan dikawal sepenuhnya oleh diri sendiri, nak cuti ke,nak mc sampai 2 minggu tak menjadi masalah dan tak de sape nak marah. Masa dapat dihabiskan bersama keluarga,ibu-bapa , anak-anak dan isteri lebih baik habiskan masa bersama family daripada di pejabat.

2.Bergantung hanya pada Allah

Sumber rezeki hanya bermohon dan bergantung kepada Allah tidak mengharap belas kasihan daripada manusia atau boss. Nak naik gaji setahun rm 300 ke atas belum tentu lagi

Read more →

HaniffTJ October 5, 2013 7 Comments Permalink

HaniffTJ October 2, 2013 4 Comments Permalink

Perhambaan Di Malaysia

Masih wujud sistem perhambaan di Dunia ini?

Secara definasinya perhambaan adalah manusia dimana dirampas,terampas atau dinafikan hak kebebasan melaluai penyerapan idelogi-idelogi serta fahaman-fahaman yang menyebabkan manusia terpaksa atau dipaksa untuk bekerja tanpa kita sedari.Manusia diperhambakan oleh manusia-manusia melaluai idea buatan manusia.

“Islam meminta supaya manusia menuju kepada satu tujuan sahaja iaitu ikhlas dalam menghambakan diri kepada Allah, jangan menyembah manusia lagi”. (Syed Qutb, Petunjuk Sepanjang Jalan, h. 65).

Pada zaman teknolgi di hujung jari dunia tanpa sempadan, Benarkah masih wujud sistem perhambaan ini? tipu lah mana ada lagi hamba abdi nie . Nie cerita zaman kuno, sekarang mana ada lagi dah.

Read more →

HaniffTJ September 30, 2013 14 Comments Permalink

HaniffTJ September 25, 2013 2 Comments Permalink

Masa yang dibazirkan

Masa berlalu dengan pantasnya,baru-baru ini  kita  menyambut Hari Malaysia yg Ke 50 . Setiap detik nadi saat yang berlalu tidak dapat dikembalikan . Hakikatnya ramai manusia termasuk diriku ini leka dibuai mimpi indah.Sudah 50 tahun wujudnya Malaysia dan 56 tahun mencapai kemerdekaan.

Hakikat berkaitan masa telah diberitahu beribu-ribu tahun didalam agama kita menyatakan…

emas adalah masa

demi masa

Nasihat Imam Ghazali berkaitan masa.

demimasa

 

Peringatan berkaitan dengan masa.

5 perkara sebelum datang 5 perkara

 

Perjalanan kita masih jauh, 5 dekat usia kemerdekaan perlu dilengkapkan pengisian MASA dengan:

  • Ilmu pengetahuan serta teknologi supaya setanding dengan negara negara membangun lain tapi mengikut acuan sendiri
  • Menetapkan matlamat.Perancagan jangka masa pendek dan jangka masa panjang untuk kesejahteraan rakyat.
  • Mengkaji setiap perancagan setiap dasar dijalan supaya memberi keberhasilan kepada negara.
  • Menetapkan matlamat akhirat sebagai utama bukan matlamat pencapaian individu
  • Melengkapkan dengan ilmu agama kerana dunia penuh tipu daya bagi orang yang lalai dan leka.
  • Pembangunan fizikal dan insan yang seimbang. apalah dibanggakan jika negara maju tapi dikawal akibat hutang yang banyak.
  • Melaksanakan dasar-dasar mengikut nas-nas Al-quran dan hadis kerana terdapat hikmah.Percayalah janji-janji pencipta.

Sekian. Hargailah Masa anda 🙂

HaniffTJ September 19, 2013 10 Comments Permalink

16 September Hari Malaysia

Assalamulaikum dan selamat Sejahtera

Tahun in merupakan hari Malaysia yang ke-50 (2013)

hari malaysia

 

Secara ringkasnya hari malaysia ialah penyatuan Tanah melayu+Singapura+Borneo utara+ Brunei + Sarawak membentuk sebuah kerajaan Malaysia. Merupakan 1 bentuk kerjasama ekonomi dan politik . Tindakakan ini juga berikutan untuk menyekat pengaruh komunis yang semakin ketara yang boleh menggugat kestabilan politik serantau dan gagasan ini bertujuan untuk mengimbangi jumlah penduduk, meningkatkan kemajuan ekonomi dan mempercepatkan proses kemerdekaan bagi Singapura, Brunei, Borneo Utara dan Sarawak.

Tujuan penulisan bukan untuk menceritakan kembali secara sejarah penubuhan atau terbentuknya Malaysia.Rata-rata sudah membaca tentang informasi berkaitan Sejarah Malaysia. Jika masih tercari-cari sejarah boleh merujuk di Arkib Negara.

Selepas 50 Tahun Penubuhan Malaysia

Bukan bertujuan mengkritik adalah menambah baik sebuah Negara Malaysia menjadi negara bersatu padu dan kuat bagi menghadapi arus kemodenan di masa hadapan yang penuh onak duri.Pengerak ekonomi Malaysia adalah sumbungan daripada Sabah dan Sarawak yang kaya dengan hasil bumi. Pada tahun ini 2013 dikejutkan dengan pencerobohan tentera sulu. Di dalam melaksanakan dasar-dasar pemantapan ekonomi negara masih  terdapat keciciran negeri terutama di kawasan luar bandar dari segi ekonomi,pendidikan,social,pembangunan dan kemudahan awam.

Komen  pendapat anda bagi memastikan keamanan negara dkekalkan serta penambah baikan.(komen tidak melibatkan mana-mana parti hanya bertujuan ke arah penambah baikan sebuah negara Malaysia) 🙂

HaniffTJ September 15, 2013 8 Comments Permalink

get_footer() ?>